حقیقت

ارتش نیجریه از تشخیص علامت نوری برای سرباز گیری از داوطلبین بر اساس شایستگی استفاده کرد.
 
تشخیص علامت نوری(Optical Mark Recognition)  فن آوری‌ای است که از دستگاه مخصوصی به نام Optical Mark Reader  برای شناسایی وجود یا عدم وجود علائم روی کاغذ مخصوص چاپ شده به نام فرم OMR استفاده می‌کند. این فناوری معمولاً در صورت استفاده از انبوه داده‌ها، به ویژه وقتی که پاسخ‌های MCQ (سؤالات چند گزینه انتخابی) قرار است در مدت زمان کوتاهی جمع آوری و پردازش شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، هنگامی که برگه‌های جواب امتحانات رقابتی که در مقیاسی بزرگ برگزار شده باید در مدت زمان چند روز ارزیابی شود، فناوری OMR به شما کمک می‌کند. در این مقاله، ما درمورد کاربرد این فناوری و جوانب مثبت و منفی آن صحبت خواهیم کرد.
 

یک تشخیص علامت نوری چیست؟

این، فرایند خواندن داده‌ها از فرم‌های تخصصی و ذخیره آن در سیستم رایانه است. داده‌هایی که باید تفسیر شوند به شکل نشانگرهایی مانند خط تیره، نقطه، تیک ، دایره‌های سیاه و غیره هستند. فرم OMR از طریق یک ریدر OMR منتقل می‌شود، که مناطق مشخص شده را تشخیص می‌دهد، اطلاعات را استخراج می‌کند، و آن‌ها را در پرونده‌هایی جداگانه ذخیره می‌کند.
 

یک ریدر علامت نوری چیست و چگونه کار می‌کند؟

ریدر علامت نوری (اسکنر (OMR یک دستگاه اسکن ویژه است که به منظور خواندن علائمی که با مداد در موقعیت‌های از پیش تعریف شده روی فرم OMR ساخته شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اصل کارِ تشخیص علامت نوری مبتنی بر "قانون بازتاب" است که می‌گوید: "همه نورهای منعکس شده از این قانون تبعیت می کنند که زاویه فرود با زاویه بازتاب برابر است." این بدان معنی است که یک سطح روشن‌تر نور را بیش از یک سطح تیره‌تر منعکس می‌کند. بر این اساس، اسکنر OMR از سنسورهای خود برای شناسایی نواحی مشخص شده با مداد تیره بر روی فرم OMR استفاده می‌کند، زیرا انعکاس کمتری نسبت به مناطق بدون علامت دارند. حدود 48 سنسور وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند. اگر اسکنر یک فرم نیمه پر را حس کند، خطایی را برمی گرداند یا آن را به عنوان غلط علامت گذاری می‌کند، در غیر این صورت اطلاعات به یک پرونده‌ی داده‌ی رایانه تبدیل می‌شوند.
 

یک فرم OMR چیست؟

فرم OMR یک فرم تخصصی است که به طور اختصاصی برای سیستم OMR توسط نرم افزار طراحی مخصوص فرم ایجاد شده است. فرم شامل سؤالات چند گزینه‌ای است که به گونه‌ای قرار می‌گیرد که حلقه‌های ارائه شده برای پاسخ‌ها و حسگرهای موجود در اسکنر در یک تراز قرار گیرند. تعداد ستون‌های موجود در فرم برابر با تعداد سنسورها است، یعنی 48 تا، در حالی که تعداد ردیف‌ها ممکن است از 53 تا 80 متغیر باشد. یکی از ویژگی‌های مهم فرم OMR این است که دارای آهنگ‌های زمان بندی در یک طرف فرم است. مسیر زمان بندی یک بلوک مستطیلی است که به عنوان نشانگر یک ردیف روی فرم عمل می‌کند. هدف از این بلوک اطلاع رسانی به اسکنر برای خواندن علائم مدادی است.
 

جوانب مثبت و منفی شناخت علامت نوری

طرفداران
OMR در جمع آوری داده‌ها و تفسیر روی یک پاسخ ساده بله / خیر دقیق است.
 
این امر نیاز به ورود دستی داده‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه خطر خطای انسانی را به حداقل می‌رساند.
 
این امر هزینه سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد، زیرا برای ذخیره داده‌ها فقط به یک رایانه واحد نیاز است.
 
فرم‌های OMR برای خواندن آسان است زیرا با یک مداد مشخص می‌شوند. سادگی در صرفه جویی در زمان و تلاش کمک می کند.
 
مخالفان
اگر یک علامت خیلی سبک باشد، ریدر علامت نوری قادر به خواندن آن نیست.
 
ریدر OMR به یکسان بودن پاسخ‌های روی فرم‌ها به یکدیگر نیاز دارد.
 
برگه پاسخ به هیچ وجه نمی‌تواند پاره یا تا شود. باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و علامت باشد. اگر جواب ناقص باشد، اسکنر قادر به خواندن آن نیست.
 

موارد استفاده

تشخیص علامت نوری (OMR) در برنامه‌های متشکل از حجم زیادی از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن به نحو وسیعی برای پردازش نتایج آزمون‌های رقابتی یا پاسخ به فرم‌های بازخورد، فرم‌های نظرسنجی و پرسشنامه‌ها استفاده می‌شود. فناوری از بین نمی‌رود بلکه با ما تکامل می‌یابد. همچنین در سطح ایالتی برای تعیین نتایج انتخابات از آن استفاده می‌شود. به حوزه‌هایی که OMR در آنها استفاده می‌شود در زیر پرداخته شده است:
 
نظرسنجی از مصرف کنندگان
نظرسنجی‌های مصرف کنندگان اغلب برای تحقیقات بازار توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شود. از آن جا که در این زمینه باید حجم زیادی از داده‌ها جمع آوری و پردازش شود، برای آن از فناوری OMR استفاده می‌شود.
 
 پردازش داده‌های سرشماری
ازOMR  برای اسکن ژئوکدها برای مطابقت با هر یک از ژئوکدهای موجود در پرونده ژئوکدهای سرشماری بالاتر استفاده می‌شود. یک ژئوکد یک مختصات جغرافیایی است که به یک آدرس فیزیکی، مثلاً یک کد پستی، در نقشه پیوند می‌خورد.
 
برگه‌های تست
برگه‌های امتحانی که برای امتحانات رقابتی مانند SAT و GMAT استفاده می‌شود با استفاده از فناوری OMR اسکن می‌شوند. نتایج بر اساس علامت گذاری بر روی برگه محاسبه شده و در یک بانک اطلاعاتی گردآوری می‌شود.
 
نتایج نظرسنجی انتخابات
ازOMR  همچنین برای شمارش آرا در انتخابات عمومی استفاده می‌شود. این امر به کاهش روش‌های متقلبانه در انتخابات و شمارش آرا کمک می‌کند.
 
شمارش موجودی
توسعه‌های اخیر، مفهومِ کدهای دو بعدی به نام بارکد را معرفی کرده است. انبارها و سوپر مارکت‌ها از فناوری OMR برای ردیابی محصولات با استفاده از این بارکدها بهره می‌برند.
 
قرعه کشی
برای علامت گذاری اعداد برای خواندن شماره‌های قرعه کشی خوش شانس از این روش استفاده می‌شود.
 
این‌ها برخی از روش‌هایی است که در آنها تشخیص علامت نوری، زندگی ما را آسان‌تر می‌سازد. فناوری OMR در قالب کارت‌های پانچ رایج بود، اما وجود خود را در قالب اسکنر حفظ کرده است. این ثابت می‌کند که فناوری از بین نمی‌رود بلکه با ما تکامل می‌یابد.
 
منبع: ویجیت مِنون